Ο κακός ο λύκος έφαγε τον «κακό πρωθυπουργό»...

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Ο κακός ο λύκος έφαγε τον «κακό πρωθυπουργό»...

Ιούνιος 09, 2017 - 22:14

Βουίζει ο τόπος. Λαθροχειρία έγινε σε κείμενο που δόθηκε τη Δευτέρα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στα ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα, στο πραγματικά συγκινητικό κείμενο του Θεοτοκά (1956) με τις παραινέσεις ενός πατέρα στο γιο του, άλλαξε μία φράση.

Αλλά τι φράση!

Το κείμενο που πήραν στα χέρια τους οι μαθητές, ξεκινάει ως εξής: «Αγαπημένο μου παιδί. Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες, άραγε, κι εσύ ότι η σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα, μου φαίνεται πως δεν έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι οι δυο μας και να τα πούμε με τις ώρες». Συνεχίζει με μερικές ακόμη παρατηρήσεις και σ' ένα σημείο λέει: «Να είσαι αυτό που είσαι. τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Άκουσέ με. Ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ' αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα».

Τι ζητήθηκε από τα παιδιά; Να αναπτύξουν σε 50-60 λέξεις το νόημα της τελευταίας πρότασης. Γράφει, όμως, ο Θεοτοκάς για κανέναν κακό επιστήμονα;

Η πρωτότυπη φράση του από το βιβλίο «Στοχασμοί και Θέσεις» έχει ως εξής: «Ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ' αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κούφο πρύτανη ή έναν κακό πρωθυπουργό».

Βαφτίζουμε τον κούφο πρύτανη και τον κακό πρωθυπουργό κακό επιστήμονα και ξεμπερδεύουμε με τα νοήματα, τι κι αν άλλα έγραφε ο Θεοτοκάς! Η πολλή παρέα με εκείνους που βαφτίζουν το κρέας, ψάρι, αυτά κάνει...

Τα παιδιά ας κοιμούνται ήσυχα: δεν υπάρχουν κούφοι πρυτάνεις ούτε κακοί πρωθυπουργοί. Και οπωσδήποτε δεν συγκρίνονται με έναν άξιο μαραγκό που κατέχει καλά τη δουλειά του άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν εργαστεί ποτέ στη ζωή τους, όπως η πλειονότητα των πολιτικών μας.

Παρεμπιπτόντως, όταν δίνεται φαλκιδευμένο κείμενο στις Πανελλαδικές, τα γραπτά είναι έγκυρα; Ή επειδή είναι απλώς το μάθημα της Γλώσσας και δεν είναι κάποιος μαθηματικός τύπος δεν έχει και τόση σημασία;..

Η απάντηση ήρθε από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων υποψηφίων Επαγγελματικών Λυκείων:

«Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας τα κείμενα που επιλέγονται μπορούν να διασκευάζονται για τις ανάγκες της εξέτασης, κάτι που συνιστά πάγια τακτική. Τα κείμενα προσαρμόζονται λεξιλογικά και δομικά, έτσι ώστε να διευκολύνουν την διατύπωση κατάλληλων επιμέρους ερωτημάτων (περιεχομένου, οργάνωσης του κειμένου κ.λ.π) ώστε να ανταποκρίνονται στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Συνεπώς, είναι εντελώς αβάσιμη η πληροφορία ότι συμβαίνει για πρώτη φορά διασκευή κειμένου».