Από πού θα περάσει στην Αργολίδα ο αγωγός φυσικού αερίου μετά τις τροποποιήσεις

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Από πού θα περάσει στην Αργολίδα ο αγωγός φυσικού αερίου μετά τις τροποποιήσεις

Ιούνιος 07, 2012 - 09:13

Διαβάστε μόνο στο argolidaportal.gr όλα τα έγγραφα που αφορούν στη χάραξη και στις τροποποιήσεις της
ΕΙΣΗΓΗΣΗ :  Για την Μελέτης  Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που αφορά την τροποποίηση του Έργου με τίτλο “Αγωγός Φυσικού Αερίου Υψηλής Πίεσης Άγιοι Θεόδωροι – ΔΕΗ  Μεγαλόπολης”.
Από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος , Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος ( ΕΥΠΕ) , με το υπ’  αριθμ.  ΟΙΚ. 197327 / 526/09.04.2012 ( 22454 /526/09.04.2012  )  έγγραφό της, έχει διαβιβασθεί:
  -      Στο Περιφερειακό Συμβούλιο ( Π.Σ.) για γνωμοδότηση.
  - Στο Τμήμα Περ/ντος και Υδροοικονομίας Π.Ε Κορινθίας για διατύπωση παρατηρήσεων/περιβαλλοντικών όρων
Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), που αφορά την τροποποίηση του Έργου με τίτλο <<  Αγωγός Φυσικού Αεριου Υψηλής Πίεσης Άγιοι Θεόδωροι – ΔΕΗ  Μεγαλόπολης  >>  στο Νομό Κορινθίας, όπως προβλέπεται από την ΚΥΑ Η.Π.11014/703/Φ104/2003 (ΦΕΚ332Β/20-3-2003) «Διαδικασία Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (Π.Π.Ε.Α.) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ)…».
Σύμφωνα με το Ν.1650/1986, όπως ισχύει και την ΚΥΑ ΗΠ 37111/2021/2003 (ΦΕΚ1391Β/29-9-2003) «Καθορισμός τρόπου ενημέρωσης και συμμετοχής του κοινού …», έγινε σχετική ανακοίνωση στο Τοπικό Τύπο ( εφημερίδα  ΠΡΩΙΝΗ   ), προκειμένου κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης ή φορέας να λάβει γνώση ολόκληρης της μελέτης και κάθε συναφούς πληροφορίας και να διατυπώσει εγγράφως τη γνώμη του και τις προτάσεις του.
Μέχρι σήμερα δεν έχουν κατατεθεί στην Υπηρεσία μας απόψεις φορέων και πολιτών για το έργο.
Σκοπός του έργου, και στα πλαίσια του ενεργειακού προγραμματισμό της ΔΕΗ σχετικά με την αναβάθμιση των μονάδων της, είναι η τροφοδοσία του Σταθμού Ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ Μεγαλόπολης που θα καταναλώνει Φυσικό Αέριο.
Συγκεκριμένα, το έργο αφορά στην τροποποίηση της χάραξης του Α.Φ.Α. στα διοικητικά όρια των Δήμων Κορινθίων και Άργους, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών. Με την ανωτέρω τροποποίηση της χάραξης του Α.Φ.Α., οι Σταθμοί Κορίνθου και Εξαμιλίων της εγκεκριμένης χάραξης μεταφέρονται σε ενιαία έκταση η οποία παραχωρείται στη ΔΕΣΦΑ προκειμένου να δημιουργηθούν εκεί οι εγκαταστάσεις της.
Η εν λόγω Έκθεση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εξετάζει τις επιπτώσεις που μπορούν να προέλθουν από την τροποποίηση της χάραξης στις Π.Ε.Κορινθίας και Αργολίδας και προτείνει τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, συμπεραίνει δε ότι για την κατασκευή και λειτουργία του αγωγού επαρκούν και δεν διαφοροποιουνται οι Π.Ο. που έχουν εκδοθεί για το έργο του Αγωγού Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Αγ.Θεοδόρων-ΔΕΗ Μεγαλόπολης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που προκύπτουν από την κατατεθείσα  περιβαλλοντική μελέτη, σας γνωρίζουμε ότι η Υπηρεσία μας συμφωνεί με το κείμενο της Μ.Π.Ε. και προτείνει τους παρακάτω όρους : 
1. Για την πραγματοποίηση του έργου θα πρέπει να έχουν χορηγηθεί προηγουμένως όλες οι προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία άδειες και εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
2.  Πριν την έναρξη των εργατιών κατασκευής του έργου θα πρέπει να εξεταστεί από την αρμόδια τοπική Δασική Υπηρεσία, ο χαρακτήρας της έκτασης, καθώς και η δυνατότητα έγκρισης επέμβασης εφόσον πρόκειται για έκτασης υπαγόμενη στις διατάξεις της Δασικής Νομοθεσίας.
3.  Για οποιαδήποτε επέμβαση σε εκτάσεις με δασικό χαρακτήρα θα πρέπει προηγουμένως να ζητηθεί και να έχει εκδοθεί η σχετική έγκριση επέμβασης από το αρμόδιο όργανο, σύμφωνα με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που προβλέπεται από τη Δασική Νομοθεσία.
4.  Τα πρανή που τυχόν δημιουργηθούν, να διαμορφωθούν κατάλληλα έτσι ώστε να αποφευχθούν οι κίνδυνοι κατολισθήσεων και διαβρώσεων και να διευκολυνθεί η αποκατάσταση της βλάστησης. Οι φυτεύσεις να συντηρηθούν τουλάχιστον για τα τρία πρώτα χρόνια.
5.  Να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα ελαχιστοποίησης των εκπομπών σκόνης και θορύβου.
6.   Τα απαραίτητα για την κατασκευή του έργου υλικά να εξασφαλιστούν από τα νομίμως λειτουργούντα λατομεία της περιοχής.
7.  Δεν θα γίνει εναπόθεση των προϊόντων της εκσκαφής σε ρέματα και χείμαρρους για την εξασφάλιση της ελεύθερης ροής των νερών τους, καθώς και σε επιφάνειες με αξιόλογη βλάστηση. Απαγορεύεται η διάθεση στη θάλασσα, στα ρέματα, σε αρχαιολογικούς χώρους ή στο έδαφος των μεταχειρισμένων ορυκτελαίων του μηχανολογικού εξοπλισμού του εργοταξίου. Αυτά θα συλλέγονται και θα διατίθενται σε κατάλληλους χώρους, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ΠΔ 82/2004 (ΦΕΚ 64Α/2-3-2004).
8.  Το τυχόν πλεόνασμα υλικών εκσκαφής που θα προκύψει, να διατεθεί κατά προτεραιότητα σε συνεννόηση με τις τοπικές Δασικές Υπηρεσίες, για την αποκατάσταση αργούντων λατομείων της περιοχής βάσει ειδικής δασοτεχνικής μελέτης. Αν διαπιστωθεί ότι, παρά ταύτα, ποσότητα υλικών να εναποτεθεί σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις, θα εξασφαλιστεί προηγουμένως η απαιτούμενη από τις διατάξεις του Ν. 998/79 έγκριση.
9.   Οι εργοταξιακοί χώροι να βρίσκονται εντός της ζώνης κατάληψης του έργου και να ληφθούν μέτρα αποκατάστασης των χώρων μετά τη λήξη των εργασιών κατασκευής.
10.  Να τηρηθούν αυστηρά οι κανόνες ασφαλείας κατά την διάρκεια κατασκευής του έργου και να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα πυροπροστασίας.
11.  Η κίνηση των οχημάτων να γίνεται κατά το δυνατό μέσω του υφιστάμενου οδικού δικτύου και να αποφεύγεται η διάνοιξη νέων δρόμων. Εάν αυτό είναι αδύνατο να ληφθούν όλες οι προβλεπόμενες από τη δασική νομοθεσίας ηδείες.
12.  Όλες οι διασταυρώσεις αποκαθίστανται στην αρχική φυσική, εδαφολογική, οικολογική και τεχνική τους κατάσταση. Στους ασφαλτόδρομους αποκαθίσταται το οδόστρωμα.
13.  Μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών και πριν την  οποιαδήποτε δοκιμαστική πλήρωση του αγωγού, έστω και τμηματική, ο αρμόδιος φορέας λειτουργίας και διαχείρισης του έργου, θα πρέπει να συντάξει σχέδιο διαχείρισης, στο οποίο θα αναλύεται το σύνολο των δράσεων και των ενεργειών που θα πραγματοποιηθούν σε περίπτωση αστοχίας του αγωγού ή ατυχήματος, σε ακραίες καιρικές συνθήκες, πυρκαγιάς, σεισμού κλπ. Το εν λόγω σχέδιο διαχείρισης θα προβλέπει επίσης και τους τρόπους αποκατάστασης οποιασδήποτε περιβαλλοντικής ζημιάς, την υλοποίηση της οποίας αναλαμβάνει με δικές του δαπάνες ο αρμόδιος φορέας.
                                                                      
Ο εισηγητής Αναγνωστοπούλου Σοφία
ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Εισηγούμαι τη θετική γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο σε συνδυασμό με το έγγραφο της  Δ/ΝΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤOΣ & ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ Π.Ε ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ το οποίο επισυνάπτεται. Μαζί με τις παρατηρήσεις που πιθανόν θα προκύψουν από τη συζήτηση των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου.
ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΕΛ/ΣΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ε. ΠΑΠΑΦΩΤΙΟΥ
 
 
Αγωγός Φυσικού Αερίου Υψηλής Πίεσης Άγιοι Θεόδωροι-ΔΕΗ Μεγαλόπολης. Τροποποίηση της χάραξης σε τμήματα των περιφερειακών ενοτήτων Κορινθίας και Αργολίδας, λόγω αιτήματος της τοπικής κοινωνίας.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΣΗ-ΕΚΤΑΣΗ-ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΥΠΑΓΩΓΗ
Οι τροποποιήσεις της χάραξης πραγματοποιούνται στην Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας καθώς και στην Περιφερειακή Ενότητα Αργολίδας πού αφορά την ευρεία παράκαμψη της πόλης του Άργους από τα δυτικά.
Ειδικότερα, η προτεινόμενη τροποποιημένη χάραξη βρίσκεται αποκλειστικά στα όρια των Πε. Ενοτήτων Κορινθίας και Αργολίδας και των Καλλικρατικών Δήμων Λουτρακίου-Αγ. Θεοδώρων, Κορινθίων και Άργους-Μυκηνών. Με την παλιά δομή των δήμων (Καποδίστριας) η τροποποιημένη χάραξη διέρχεται από τους Δ. Λουτρακίου-Περαχώρας, Δ. Κορίνθου, Δ. Τενέας και Δ. Μυκηναίων, Δ. Κουτσοποδίου, Δ. Άργους, Δ. Νέας Κίου, Δ. Λέρνας, Δ. Λύρκειας και Κοινότητας Αχλαδόκαμπου.
Οι Περ. Ενότητες και οι δήμοι της περιοχής του έργου παρουσιάζονται στο παρακάτω σχήμα:
    
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΧΑΡΑΞΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Τα τμήματα του έργου στα οποία αναφέρεται η παρούσα Συμπληρωματική μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αφορούν:
1. την τροποποίηση της αρχικής εγκεκριμένης χάραξης του κλάδου Κορίνθου:
Α1. (Αγωγός 30’’) Από Χ.Θ. 0+000 πού ισούται με την Χ.Θ. 50+366.893 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού έως και Χ.Θ. 3+430.810 η οποία ταυτίζεται με την Χ.Θ. 53+797.703(Νέα χάραξη). Σε αυτό το σημείο τοποθετείται και η νέα θέση του σταθμού KORINTHOS (SL-SR-M/R) πού βρίσκεται επί της νέας τροποποιημένης χάραξης του αγωγού. Καταργούνται οι σταθμοί EXAMILIA και KORINTHOS της αρχικά εγκριθείσας χάραξης. (Μήκος Νέου Τμήματος 3,4308km).
Α2.(Αγωγός 24’’) από Χ.Θ. 3+430.810 πού ταυτίζεται με το Χ.Θ 53+797.703 (Νέα Χάραξη) έως και Χ.Θ. 7+483.030=57+849.923 (Νέα Χάραξη), όπου τελειώνει και ο κλάδος Κορίνθου.(Μήκος Νέου Τμήματος 4,052km).
Β. Την τροποποίηση της αρχικής εγκεκριμένης χάραξης του Κλάδου Τριπόλεως (Αγωγός 24") στην περιοχή των Εξαμιλίων μεταξύ των Χ.Θ. 0+000 και Χ.Θ.:2+465.712 που ισούται με την 2+080.64 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού (κλάδος Τρίπολης) (Μήκος νέου τμήματος 2,466 Km περίπου).
Γ. Την τροποποίηση της αρχικής εγκεκριμένης χάραξης του Κλάδου Τριπόλεως (Αγωγός 24") στην περιοχή Σολωμού από Χ.Θ. 0+000 που ισούται με την Χ.Θ. 3+025.095 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού έως Χ.Θ.:0+734.854 που ισούται με την Χ.Θ. 3+714.609 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού (Μήκος νέου τμήματος 0,735Km περίπου).
Δ. Την τροποποίηση της αρχικής εγκεκριμένης χάραξης του Κλάδου Τριπόλεως (Αγωγός 24") στην περιοχή Σπαθοβουνίου - Αγίου Βασιλείου από Χ.Θ. 0+000 που ισούται με την Χ.Θ. 14+092.3 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού έως Χ.Θ. 8+245.877 που ισούται με την Χ.Θ. 21+932.6 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού. (Μήκος νέου τμήματος 8,246Km περίπου).
Ε. Την ευρεία παράκαμψη της πόλης του Άργους από τα Δυτικά με τροποποίηση της αρχικής εγκεκριμένης χάραξης του Κλάδου Τριπόλεως (Αγωγός 24") μεταξύ των Χ.Θ. 0+000 που ισούται με την Χ.Θ. 30+356.02 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού έως και 41+016 που ισούται με την Χ.Θ. 86+440.26 της χάραξης του βασικού σχεδιασμού. (Μήκος νέου τμήματος 41,016Km περίπου) Τροποποιείται επίσης και η θέση του σταθμού ARGOS (LVS - M/R S).
Οι Χ.Θ. βασίζονται στη χιλιομέτρηση του Βασικού Σχεδιασμού.
Καθ' όλο το μήκος της χάραξης του αγωγού θα κατασκευασθούν οι απαιτούμενοι σταθμοί βαλβιδοστασίων και ξεστροπαγίδων με τις απαραίτητες προβλέψεις για την κατασκευή σταθμών μέτρησης και ρύθμισης και σταθμών ξεστροπαγίδων για την τροφοδότηση με φυσικό αέριο των περιοχών Κορίνθου, Αργούς - Ναυπλίου, Τρίπολης, Μεγαλόπολης και την τροφοδότηση των περιοχών Πάτρας και Καλαμάτας.

Η μελέτη και η κατασκευή των σωληναγωγών θα γίνει σύμφωνα με τον κώδικα ΕΝ 1594, με υλικό κατασκευής χάλυβα Grade L450 σύμφωνα με το ΕΝ 10208-2 (ισοδύναμο του API 5L Grade Χ65), με πίεση σχεδιασμού (Design Pressure) 80 barg, με μέγιστη πίεση λειτουργίας (Maximum Operating Pressure - MOP) 75 barg, με περιοχή θερμοκρασιών αερίου από 6°C μέχρι 25°C, με περιοχή θερμοκρασίας σχεδιασμού (Design Temperature) μετάλλου του αγωγού από -20°C μέχρι 50°C για τους υπόγειους θαμμένους σωληναγωγούς και δοχεία και με περιοχή θερμοκρασίας σχεδιασμού (Design Temperature) μετάλλου του αγωγού από -20°C μέχρι 80°C για τους υπέργειους σωλήνες και τα υπέργεια δοχεία.
ΒΙΟΤΟΠΟΙ-ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Στην περιοχή της τροποποίησης της χάραξης δεν υπάρχουν :
• Προστατευόμενα οικοσυστήματα
• Περιοχές πού προστατεύονται βάσει της Διεθνούς Σύμβασης Ramsar.
• Μνημεία της Φύσης
• Προστατευόμενα τοπία
• Περιοχές ενταγμένες στο δίκτυο NATURA 2000
• Περιοχές CORINE
• Τοπία Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους
• Εθνικά Πάρκα & Εθνικοί Δρυμοί
Στην περιοχή της τροποποίησης της χάραξης δεν υπάρχουν καταφύγια άγριας ζωής και διατηρητέα μνημεία της φύσης.
Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΕΛ/ΣΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ε. ΠΑΠΑΦΩΤΙΟΥ
 
 
ΘΕΜΑ: Εισήγηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο: "Αγωγός φυσικού αερίου υψηλής πίεσης ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΟΙ – ΔΕΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ – Τροποποίηση της χάραξης σε τμήματα των Περιφερειακών Ενοτήτων Κορινθίας και Αργολίδας"
Έχοντας υπόψη:
1. Το Ν. 1650/1986 (ΦΕΚ 160/Α/18.10.1986) "Για την προστασία του περιβάλλοντος", όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 3010/2002 (ΦΕΚ 91/Α/25.04.2002) "Εναρμόνιση του Ν. 1650/86 με τις οδηγίες 97/11/ΕΕ και 96/61/ΕΕ, διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα και άλλες διατάξεις", το Ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α/31.3.2011) "Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις", το Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/21.9.2011) "Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος", το Ν. 4042/2012 (ΦΕΚ 24/Α/13.02.2012) "Ποινική προστασία του περιβάλλοντος - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/99/ΕΚ - Πλαίσιο παραγωγής και διαχείρισης αποβλήτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2008/98/ΕΚ - Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής" και ισχύει
2. Το Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/21.9.2011) "Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος" - άρθρο 30
3. Την ΚΥΑ 69269/5387/90 (ΦΕΚ 678/Β/25.10.1990) "Κατάταξη έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες, περιεχόμενο Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), καθορισμός περιεχομένου ειδικών περιβαλλοντικών μελετών (ΕΠΜ) και λοιπές συναφείς διατάξεις, σύμφωνα με το Ν.1650/86"
4. Την ΥΑ 1958/2012 (ΦΕΚ 21/Β/13.01.2012)"Κατάταξη δημοσίων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες και υποκατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 1 παράγραφος 4 του Ν. 4014/21.9.11 (ΦΕΚ 209/Α/2011)"
5. Την ΚΥΑ 11014/703/Φ104/2003 (ΦΕΚ 332/Β/20.03.2003) "Διαδικασία Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (Π.Π.Ε.Α) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Ε.Π.Ο) σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 1650/86 (160/Α) όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 2 του Ν.3010/02" εναρμόνιση του Ν.1650/86 με τις οδηγίες 97/11/ΕΕ και 96/61/ΕΕ … και άλλες διατάξεις (91/Α)""
6. Την ΚΥΑ 37111/2021/2003 (ΦΕΚ 1391/Β/29.09.2003) "Καθορισμός τρόπου ενημέρωσης και συμμετοχής του κοινού κατά τη διαδικασία έγκρισης περιβαλλοντικών όρων των έργων και δραστηριοτήτων σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 5 του Ν. 1650/1986 όπως αντικαταστήθηκε με τις παραγράφους 2 και 3 του άρθρου 3 του Ν. 3010/2002"
7. Την ΚΥΑ οικ. 203269/12.09.2011 (ΑΔΑ: 4Α860-ΝΦΚ) Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο "Αγωγός φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΟΙ – ΔΕΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ"
8. Το με αριθμ. πρωτ. οικ. 197327/02.04.2012 (αριθμ. πρωτ. Τμήματος Περιβάλλοντος 2045/10.04.2012) έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ,
σας γνωρίζουμε τα εξής:
Ο φάκελος της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την τροποποίηση του έργου: "Αγωγός φυσικού αερίου υψηλής πίεσης ΑΓ. ΘΕΟΔΩΡΟΙ – ΔΕΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗΣ" διαβιβάστηκε στο πλαίσιο της διαδικασίας Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων με το (8) σχετικό, προκειμένου το Περιφερειακό Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει επί του περιεχομένου της ΜΠΕ σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ν. 1650/1986 όπως ισχύει και να διαβιβάσει τις διατυπωθείσες γνώμες και προτάσεις των πολιτών και φορέων εκπροσώπησης τους.
Σύμφωνα με το διαβιβασθέντα φάκελο ΜΠΕ:
1. ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ
1.1. Ονομασία - Είδος έργου
Το έργο αφορά στην κατασκευή και λειτουργία αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης (80 barg) από τους Αγίους Θεοδώρους έως τη ΔΕΗ Μεγαλόπολης και των συνοδών εγκαταστάσεών του.
Ιδιοκτήτης του έργου είναι ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) Α.Ε.
Ο αγωγός θα έχει μήκος 166,580 km:
 Αγωγός 30’’: 15,902 km
 Αγωγός 24’’: 150,230 km
Με την οικ. 203269/12.09.2011 ΚΥΑ εγκρίθηκαν οι Περιβαλλοντικοί Όροι για το έργο του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης (80 barg) από τους Αγίους Θεοδώρους έως τη ΔΕΗ Μεγαλόπολης (αρχική χάραξη).
Πρόσφατα, η τοπική κοινωνία του Δήμου Κορινθίων και του Δήμου Άργους – Μυκηνών ζήτησαν την τροποποίηση της χάραξης του αγωγού στα διοικητικά όριά τους.
Η παρούσα μελέτη αφορά στην τροποποίηση της χάραξης του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης από τους Αγίους Θεοδώρους έως τη ΔΕΗ Μεγαλόπολης, σε τμήματα των Περιφερειακών Ενοτήτων Κορινθίας και Αργολίδας, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας.
Τα τμήματα του έργου στα οποία τροποποιείται η αρχική εγκεκριμένη χάραξη είναι τα εξής:
Α. Στο κλάδο Κορίνθου:
Α1: Στη χ.θ. 50+366,893 (αγωγός 30’’) με μήκος 3,431 km. Καταργούνται οι σταθμοί EXAMILIA  και KORINTHOS της αρχικής χάραξης και τοποθετείται σε νέα θέση ο σταθμός KORINTHOS (SL-SR-M/R) (χ.θ. 53+797,703)
A2: Στη χ.θ. 53+797,703, (αγωγός 24’’), με μήκος 4,052 km.
Β. Στο κλάδο Τριπόλεως, (αγωγός 24’’), στην περιοχή Εξαμιλίων, στη χ.θ. 0+000 με μήκος 2,466 km..
Γ. Στο κλάδο Τριπόλεως, (αγωγός 24’’), στην περιοχή Σολωμού, στη χ.θ. 3+025,095 της αρχικής χάραξης με μήκος 0,735 km.
Δ. Στο κλάδο Τριπόλεως, (αγωγός 24’’), στην περιοχή Σπαθοβουνίου – Αγίου Βασιλείου, στη χ.θ. 14+092,3 με μήκος 8,246 km.
Ε. Στο κλάδο Τριπόλεως, (αγωγός 24’’), την ευρεία παράκαμψη της Πόλης του Άργους από τα δυτικά, στη χ.θ. 30+356,02 με μήκος 41,016 km με τροποποίηση της θέσης του σταθμού ARGOS (LVS-M/R S).
Οι τροποποιήσεις Α, Β, Γ και Δ της χάραξης πραγματοποιούνται στα όρια της Περιφερειακής Ενότητας Κορινθίας και η Τροποποίηση Ε στα όρια της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας.
1.2. Σκοπιμότητα έργου
Κύριος σκοπός του έργου είναι η τροφοδοσία του Σταθμού Ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ Μεγαλόπολης, ο οποίος θα καταναλώνει φυσικό αέριο. Μελλοντικά θα τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο οικισμοί, βιοτεχνικοί και βιομηχανικοί καταναλωτές στην Κόρινθο, το Άργος, το Ναύπλιο, την Τρίπολη και τη Μεγαλόπολη ενώ προβλέπονται αναμονές για τη σύνδεση των αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου στην Πάτρα, τη Σπάρτη και την Καλαμάτα.
Δεδομένου ότι από την καύση του φυσικού αερίου αντικαθίσταται η ενέργεια που θα παραγόταν με τη λειτουργία λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής και σε συνδυασμό με τη μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων (NOx CO, SO2 και σωματιδίων) και του CO2, το συγκεκριμένο έργο συνδυάζει ενεργειακά και περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα. Παράλληλα δημιουργεί προϋποθέσεις ουσιαστικού οφέλους, τόσο για τη ΔΕΗ που θα αποκτήσει μονάδες Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας με μεγαλύτερο βαθμό απόδοσης από τις αντίστοιχες πετρελαϊκές σε συνδυασμό με τη μείωση των αερίων ρύπων, όσο και για την περιοχή κύρια της Μεγαλόπολης, όπου θα καλυφθούν σημαντικές ανάγκες της πρωτογενούς ενεργειακής ζήτησης από ένα φθηνό και περιβαλλοντικά φιλικό καύσιμο. Επίσης, μειώνεται και το εξωτερικό ενεργειακό κόστος της χώρας, επειδή το σχετικό κόστος του φυσικού αερίου είναι μικρότερο από το αντίστοιχο του αργού πετρελαίου.
Τέλος, επισημαίνεται και ο κοινωνικός ρόλος του έργου, δεδομένου ότι με την ανάπτυξη των νέων ενεργειακών τεχνολογιών, στις γύρω από την όδευση του αγωγού περιοχές θα προκύψουν και νέες θέσεις εργασίας.

2. ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΟΥ – ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
2.1. Τροποποίηση Ε – Παράκαμψη πόλης του Άργους
Η τροποποίηση Ε αρχίζει στη χ.θ. 30+356,02 του κλάδου Τρίπολης της αρχικής εγκριθείσας χάραξης και έχει μήκος 41,016 km.
Η όδευση της τροποποίησης Ε παρουσιάζεται αναλυτικά στα Σχέδια – Οριζοντιογραφίες που συνοδεύουν τη Μελέτη και έχει συνοπτικά ως εξής:
- Τμήμα Κ500 - Κ504 : Δυτική όδευση με διασταύρωση στη χ.θ. 30+377 Π.Ε.Ο. Κορίνθου – Άργους – Τρίπολης και χ.θ. 30+410 με Σ.Γ. Κορίνθου – Άργους – Τρίπολης (περιοχή μεταξύ Δερβενακίων – Φιχτύων)
- Τμήμα Κ504 - Κ513 : Νοτιοδυτική όδευση (περιοχή δυτικά Φιχτύων)
- Τμήμα Κ513 - Κ521 : Νότια όδευση με διασταύρωση στη χ.θ. 34+628 (ενδεικτική θέση έργου Αναβάλου) (περιοχή μεταξύ Φιχτύων και Μπόρσια)
- Τμήμα Κ521 - Κ528 : Νότια όδευση (περιοχή νοτιοδυτικά Φιχτύων και βορειοδυτικά Κουτσοποδίου)
- Τμήμα Κ528 - Κ538 : Δυτική όδευση (περιοχή βόρεια οικισμού Πανόραμα)
- Τμήμα Κ538 - Κ544 : Νότια όδευση (προς οικισμό Πανόραμα)
- Τμήμα Κ544 - Κ554 : Δυτική - Νοτιοδυτική όδευση (περιοχή βόρεια του οικισμού Πανόραμα)
- Τμήμα Κ554 - Κ564 : Νότια - Νοτιοδυτική όδευση δυτικά του οικισμού Πανόραμα με διασταύρωση στη χ.θ. 42+560 με Οδό προς Στέρνα – Ν.Ε.Ο., στη χ.θ. 43+835 με Ίναχο Ποταμό και στη χ.θ. 43+855 (ενδεικτική θέση έργου Αναβάλου)
- Τμήμα Κ564 - Κ580 : Νοτιοδυτική όδευση (περιοχή βορειοδυτικά & δυτικά του οικισμού Σταθαίϊκα)
- Τμήμα Κ580 - Κ583 : Δυτική όδευση (ορεινή περιοχή νοτιοδυτικά οικισμού Σταθαίϊκα)
- Τμήμα Κ583 - Κ589 : Νότια όδευση (ορεινή περιοχή δυτικά Χούνης)
- Τμήμα Κ589 - Κ596 : Ανατολική – Νοτιοανατολική όδευση (προς περιοχή μεταξύ Αγριλίτσας και Χούνης)
- Τμήμα Κ596 – Κ609 : Νότια – Νοτιοανατολική όδευση (περιοχή μεταξύ Χούνης και οικισμού Αγριλίτσας)
- Τμήμα Κ609 – Κ622 : Νότια – Νοτιοανατολική όδευση (ορεινή περιοχή ανατολικά Αγίου Στεφάνου προς ορεινή περιοχή δυτικά οικισμού Ελληνικού)
- Τμήμα Κ622 – Κ647 : Νότια όδευση (ορεινή περιοχή δυτικά οικισμού Ελληνικού προς Δάφνη)
- Τμήμα Κ647 – Κ680 : Ανατολική – Νοτιοανατολική όδευση. Διασταύρωση στη χ.θ. 69+438 με Π.Ε.Ο. Κορίνθου – Άργους – Τρίπολης (ορεινή περιοχή νοτιοδυτικά Σκαφιδακίου, προς νοτιοδυτική περιοχή Καλαμακίου και τέρμα στην περιοχή Σπηλιωτάκη)

Συνοδές εγκαταστάσεις:
1. Στην περιοχή του Άργους, στην ευρύτερη περιοχή της Χούνης σε κατάλληλη οικοπεδική έκταση θα γίνει:
 Εγκατάσταση βαλβιδοστασίου αγωγού 24’’ (Line Valve Station Argos, Unit No 7230). Παράλληλα θα γίνει εγκατάσταση Σταθμού Μέτρησης και Ρύθμισης που θα αφορά στην τροφοδότηση με φυσικό αέριο της περιοχής Άργους – Ναυπλίου.
2. Στην περιοχή του Αχλαδοκάμπου σε κατάλληλη οικοπεδική έκταση θα γίνει:
 Εγκατάσταση βαλβιδοστασίου αγωγού 24’’ (Line Valve Station Argos, Unit No 7250).

2.2. Κόστος έργου
Το συνολικό κόστος του έργου και των μέτρων αποκατάστασης υπολογίζεται:
Σύνολο αγωγού (€) Τροποποίηση Ε (€)
1. Απόκτηση γης και δουλεία αγωγού 3.300.000 825.000
2. Προμήθεια υλικών 42.985.000 10.746.250
3. Μελέτη/ Κατασκευή 56.515.000 14.128.750
4. Υπηρεσίες 7.620.000 1.905.000
5. Αποκατάσταση Τοπίου 1.700.000 425.000
Σύνολο 112.120.000 28.030.000

3. ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά την κατασκευή του έργου έχουν ως εξής:
 Ατμόσφαιρα: Αφορούν κυρίως στην εκπομπή σκόνης από τις εργασίες αποψιλώσεων, εκσκαφής, μεταφοράς χωματισμών και λοιπών απαιτούμενων υλικών, μεταφοράς προσωπικού. Αξιολογούνται ως ελάχιστες και τοπικές (μέτωπο εργασίας).
 Υδάτινοι πόροι: Αφορούν σε πιθανή διατάραξη της παροχής των πηγών, υδρογεωτρήσεων, κ.λπ λόγω της διέλευσης του αγωγού και της προσωρινής εγκατάστασης των εργοταξίων, βλάβες στα δίκτυα ύδρευσης των περιοχών, τυχόν ρύπανση από διαρροές και απορρίψεις αποβλήτων στα μέτωπα εργασίας, διατάραξη των υδατορεμάτων στα σημεία διασταύρωσης με τον αγωγό. Αξιολογούνται ως ελάχιστες και αναστρέψιμες με τη λήψη κατάλληλων μέτρων προστασίας.
 Μορφολογία - Έδαφος - Τοπίο: Αναμένονται από την απομάκρυνση του επιφανειακού εδάφους, την εκσκαφή της τάφρου, τις εργασίες αποκατάστασης και φύτευσης της ζώνης. Η κατασκευή του έργου διεξάγεται σε συγκεκριμένη ζώνη εργασίας, το πλάτος της οποία κυμαίνεται από 14 έως 26 m ανάλογα με τη διάμετρο του αγωγού και τη φύση των εκτάσεων (δασικές, αγροτικές, κλπ). Στη ζώνη αυτή θα απομακρυνθεί σχεδόν παντού η υπάρχουσα βλάστηση και θα δημιουργηθεί γραμμική μεταβολή του τοπίου. Η μεταβολή αυτή θα είναι προσωρινή και θα ολοκληρωθεί με το πέρας των εργασιών. Κατά τις εργασίες, αναμένεται να υπάρξει περίσσεια υλικού της τάξης των 110.000 m3, τα οποία θα διατεθούν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Συνολικά οι επιπτώσεις, αξιολογούνται ως ελάχιστες και αναστρέψιμες με τη λήψη κατάλληλων μέτρων προστασίας.
 Χλωρίδα – Πανίδα: Ο αγωγός διέρχεται κυρίως από γεωργικές εκτάσεις, δασικές διαπλάσεις πεύκης, μακκία βλάστηση και φρύγανα ενώ σε σημεία θα διασταυρωθεί με ρέματα. Θα υπάρξει απώλεια βλάστησης κατά τις εργασίες ενώ οι επιπτώσεις στην πανίδα αφορούν στις άμεσες επιδράσεις του θορύβου, της εκπομπής σκόνης, της έντονης ανθρώπινης παρουσίας καθώς και στις έμμεσες, αλλά δευτερογενείς επιδράσεις από υγρά, στερεά και αέρια απόβλητα. Οι επιπτώσεις αυτές αξιολογούνται ως ελάχιστες, τοπικής και μικρής διάρκειας και αναστρέψιμες με το πέρας των εργασιών και τη λήψη κατάλληλων μέτρων προστασίας. Με το πέρας των εργασιών οι καλλιεργούμενες εκτάσεις μπορούν να δοθούν στην προηγούμενη χρήση τους. Πάνω από τον εγκατεστημένο αγωγό επιτρέπεται η καλλιέργεια αμπέλου και όλων των μονοετών καλλιεργειών (κηπευτικά, κλπ). Σε ζώνη πλάτους τεσσάρων (4) μέτρων εκατέρωθεν του αγωγού απαγορεύεται η φύτευση δέντρων (ελιές, κλπ). Σημειώνεται ότι με την υπό μελέτη τροποποίηση Ε της αρχικής εγκριθείσας χάραξης επιτυγχάνεται σημαντική μείωση στη διέλευση από ζώνες γης υψηλής παραγωγικότητας και συνεπώς οι απώλειες γεωργικής γης θα είναι λιγότερες.
 Θόρυβος: Θα υπάρξει μικρή αύξηση της υπάρχουσας στάθμης θορύβου που οφείλεται αφενός στον εργοταξιακό θόρυβο από τα μηχανήματα κατασκευής και αφετέρου στον οδικό θόρυβο από τα φορτηγά μεταφοράς υλικών. Οι επιπτώσεις από το θόρυβο θα είναι ελάχιστες και θα περιορίζονται μόνο στις περιοχές των έργων κοντά σε οικισμούς και μόνο για το περιορισμένο χρονικό διάστημα λειτουργίας του εργοταξίου.
 Υποδομές – Οδικά Δίκτυα: Μικρή όχληση αναμένεται στα σημεία διασταύρωσης του αγωγού με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Οι επιπτώσεις θα είναι ελάχιστες, τοπικής και χρονικής διάρκειας.
 Χρήσεις γης: Κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής θα επηρεαστούν οι χρήσεις εκατέρωθεν του της όδευσης του αγωγού λόγω της διαμόρφωσης της ζώνης εργασίας.
 Πολιτιστικό - Ιστορικό περιβάλλον: Δεν αναμένονται επιπτώσεις, ο αγωγός διέρχεται μακριά από τοπία και μνημεία ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
 Κοινωνικό περιβάλλον: Δεν αναμένονται δυσμενείς επιπτώσεις.
Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις κατά τη λειτουργία του έργου έχουν ως εξής:
 Ατμόσφαιρα: Δεν αναμένονται επιπτώσεις στην ποιότητα της ατμόσφαιρας, ενώ μακροπρόθεσμα προβλέπεται μείωση εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων λόγω της αύξησης χρήσης φυσικού αερίου σε αντικατάσταση άλλων καυσίμων.
 Υδάτινοι πόροι: Δεν αναμένονται επιπτώσεις καθώς ο σχεδιασμός του έργου είναι τέτοιος ώστε να διασφαλιστεί η πλήρη στεγανότητα του και να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες ρύπανσης του υπόγειου υδροφορέα. Λόγω της ύπαρξης του αγωγού υπάρχει πιθανότητα (σε περίπτωση κατασκευής νέων δικτύων άρδευσης στην περιοχή) ανάγκης επανασχεδιασμού, τροποποίησης των οδεύσεων τους.
 Μορφολογία - Έδαφος - Τοπίο: Δεν αναμένονται επιπτώσεις.
 Χλωρίδα – Πανίδα: Δεν υπάρχουν επιπτώσεις από τη λειτουργία του έργου.
 Θόρυβος: Δεν αναμένονται επιπτώσεις
 Υποδομές - Δίκτυα: Δεν αναμένονται επιπτώσεις
 Χρήσεις γης: Κατά τη λειτουργία του αγωγού και λόγω των όρων και  περιορισμών που θα τεθούν για λόγους προστασίας (π.χ. απαγόρευση φύτευσης δέντρων, δόμησης, κλπ) σε συγκεκριμένη ζώνη εκατέρωθεν του αγωγού ενδέχεται να υπάρξουν μικρές διαφοροποιήσεις των χρήσεων. Συνολικά, αναμένονται θετικές επιπτώσεις ιδίως στις περιοχές με βιομηχανική ανάπτυξη, ενώ οι επιπτώσεις στη γεωργική γη και τις δασικές εκτάσεις εκτιμάται ότι θα είναι ελάχιστες.
 Πολιτιστικό - Ιστορικό περιβάλλον: Δεν αναμένονται επιπτώσεις.
 Κοινωνικό περιβάλλον: Αναμένονται θετικές επιπτώσεις λόγω της χρήσης φυσικού αερίου και αντικατάστασης άλλων καυσίμων για την παραγωγή ενέργειας.

4. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ
Αναλυτική περιγραφή όλων των μέτρων που προτείνονται για τη αντιμετώπιση των όποιων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή και λειτουργία του έργου παρουσιάζεται στη ΜΠΕ του έργου. Ενδεικτικά αναφέρονται για τους τομείς που αναμένονται οι κυριότερες επιπτώσεις τα εξής:
 Ατμόσφαιρα: Χρήση κατάλληλου εξοπλισμού στα οχήματα/μηχανήματα, διαβροχή των μετώπων εργασίας, άμεση φύτευση γυμνών επιφανειών.
 Υδάτινοι πόροι: Μείωση ζώνης εργασίας στα σημεία διασταύρωσης με υδατορέματα, συλλογή και διάθεση αποβλήτων, ουδεμία απόρριψη σε υδάτινους αποδέκτες και έδαφος.
 Μορφολογία - Έδαφος - Τοπίο: Περιορισμός των αποψιλώσεων, εκχερσώσεων στις απολύτως αναγκαίες, συλλογή και διάθεση αποβλήτων, έργα προστασίας για την αποφυγή δυσμενών καταστάσεων (π.χ. διαβρώσεις, κατολισθήσεις, κλπ), έλεγχος πρανών, αποκατάσταση (δενδροφύτευση) ζωνών επέμβασης.
 Χλωρίδα – Πανίδα: Εργασίες αποκατάστασης, περιορισμό αποψιλώσεων, εκχερσώσεων, εξυγίανση χώρου εργασίας, συλλογή και απομάκρυνση άχρηστων υλικών.
 Θόρυβος: Χρήση κατάλληλου εξοπλισμού, τακτική συντήρηση και έλεγχος στα οχήματα/μηχανήματα.
 Χρήσεις γης: Άμεση αποκατάσταση των γεωργικών εκτάσεων.
 Ασφάλεια: Κατά το σχεδιασμό και τη μελέτη της χάραξης του αγωγού έχουν ληφθεί υπόψη όλα τα αναγκαία μέτρα ασφάλειας. Οι εργασίες κατασκευής αλλά και ελέγχου και συντήρησης κατά τη λειτουργία θα γίνονται από εκπαιδευμένο και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω, το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας Π.Ε. Αργολίδας εισηγείται θετικά επί του περιεχομένου του φακέλου της ΜΠΕ υπό τις κάτωθι προϋποθέσεις:
 Οι εργασίες που θα εκτελεστούν θα είναι αυτές που προβλέπονται στις Μελέτες του έργου.
 Θα τηρούνται με ακρίβεια οι περιβαλλοντικοί όροι που θα τεθούν για το σύνολο του έργου από την αρμόδια Υπηρεσία (ΕΥΠΕ) του ΥΠΕΚΑ.

Η Προϊσταμένη του Τμήματος
 
Αικ. Φουφρή
Αγρ. Τοπογράφος Μηχανικός με Β’ β
Ε.Δ:
Χ.Α.
Φ.Α. Η.1
 
 
ΕΙΣΗΓΗΣΗ
Εισηγούμαι τη θετική γνωμοδότηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο σε συνδυασμό με το έγγραφο της  Δ/ΝΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤOΣ & ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΗΣ Π.Ε ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ το οποίο επισυνάπτεται.
Μαζί με τις παρατηρήσεις που πιθανόν θα προκύψουν από τη συζήτηση των μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου.

ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΠΕΛ/ΣΟΥ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ε. ΠΑΠΑΦΩΤΙΟΥ