Πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821;

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821;

Μάρτιος 11, 2021 - 16:02

Τα αποτελέσματα της δεύτερης κατά σειρά μεγάλης πανελλαδικής δημοσκόπησης «Πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821;» παρουσίασε την Τετάρτη το ΚΕΦίΜ σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου.

Σύμφωνα με την ανάλυση, τα κύρια ευρήματα είναι:

● Η Επανάσταση του 1821 αποτελεί κοινό τόπο αναφοράς που ενώνει όλους του Έλληνες. Ανεξαρτήτως δημογραφικών χαρακτηριστικών (φύλου, ηλικίας), μορφωτικού επιπέδου, ιδεολογικής τοποθέτησης, πολιτικής ταυτότητας, οι Έλληνες έχουν ενιαία εικόνα για τον χαρακτήρα της Επανάστασης, την οποία θεωρούν κυρίως εθνική, με υψηλά ποσοστά να αναγνωρίζουν τα θρησκευτικά, φιλελεύθερα, και κοινωνικά της χαρακτηριστικά. 

 

● Οι 3 κυρίαρχες προσωπικότητες της Επανάστασης εξακολουθούν να είναι ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης (89,6%), ο Γεώργιος Καραϊσκάκης (59,7%) και η Μπουμπουλίνα (29,7%). Σημαντικότερο γεγονός της επαναστατικής περιόδου αναδείχθηκε  η μάχη στα Δερβενάκια το 1822 (15,8%), με την πολιορκία και την άλωση της Τριπολιτσάς (11,9%), τη ναυμαχία του Ναυαρίνου (11,1%) και την Έξοδο του Μεσολογγίου (10,2%), να ακολουθούν. 

● Σε ό,τι αφορά τον ρόλο των ξένων δυνάμεων στην Επανάσταση, 4 στους 10 Έλληνες θεωρούν ότι η Ρωσία ήταν η χώρα που είχε τη θετικότερη συμβολή στο ελληνικό ζήτημα, ενώ διχασμένη είναι η κοινή γνώμη σχετικά με τον ρόλο που έπαιξαν τα δύο δάνεια από τη Μ. Βρετανία στην έκβαση της Επανάστασης.

 

● Φιλική Εταιρεία (93,8%), Φιλέλληνες (88,7%) και νησιώτες πλοιοκτήτες (85,5%) εμφανίζονται στις απαντήσεις ως οι 3 κοινωνικές ομάδες που έπαιξαν θετικό ρόλο στην έκβαση της Επανάστασης.

● 7 στους 10 Έλληνες συνεχίζουν να θεωρούν ότι το «κρυφό σχολειό» αποτελεί ιστορικό γεγονός. Διχασμένη παραμένει η κοινή γνώμη για το αν η Επανάσταση ξεκίνησε την 25η Μαρτίου στην Αγία Λαύρα. To 47% γνωρίζει για τη σφαγή άμαχων Τούρκων και Εβραίων από τους Έλληνες μετά την άλωση της Τριπολιτσάς. 

 

● Λιγότεροι από τους μισούς απαντήσαντες δηλώνουν ότι γνωρίζουν καλά την ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης, όμως μόλις 1 στους 10 συμφωνεί ότι τη γνωρίζουν εξίσου καλά οι συμπολίτες του. 

● Μοιρασμένοι είναι οι Έλληνες στο ερώτημα αν τα 200 χρόνια που ακολούθησαν το 1821 δικαίωσαν τις προσδοκίες των Επαναστατών, οι περισσότεροι όμως τοποθετούνται θετικά.

● Ως σημαντικότερες επιτυχίες της χώρας μας αυτά τα 200 χρόνια αναγνωρίζονται ο  ευρωπαϊκός της προσανατολισμός (11,6%), η εποποιία του Ελληνοϊταλικού πολέμου 1940-41 (10,4%) και η εμπέδωση των θεσμών της φιλελεύθερης δημοκρατίας (8,2%). 

● 3 στους 4 Έλληνες συμφωνούν ότι η Επανάσταση είχε, τουλάχιστον εν μέρει, φιλελεύθερο χαρακτήρα ενώ σημειώνεται αύξηση των θετικών απόψεων για τους φιλελεύθερους διανοούμενους και πολιτικούς, όπως ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, και ο Αναστάσιος Πολυζωίδης. Οι περισσότεροι τέλος συμφωνούν ότι οι Εθνοσυνελεύσεις και τα Συντάγματα είχαν κυρίως φιλελεύθερα και δημοκρατικά χαρακτηριστικά.

Ανοίγοντας τη διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου, μετά την εισαγωγή από την υπεύθυνη επικοινωνίας του Κέντρου Αλόνα Τατάροβα, ο πρόεδρος του ΚΕΦίΜ Αλέξανδρος Σκούρας έκανε λόγο για ένα πολύ σημαντικό εγχείρημα που προσπαθεί να αποτυπώσει πώς η ελληνική κοινωνία αφουγκράζεται διάφορες πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης. Πρόκειται, τελικώς, σύμφωνα με το ΚΕΦίΜ, "κοινό τόπο αναφοράς που ενώνει όλους τους Έλληνες".

Η Μαρία Ευθυμίου, καθηγήτρια Ιστορίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, εξήγησε ότι η κοινωνία μας είναι μία κοινωνία σε μετάβαση, ενώ από τις απαντήσεις προκύπτει ότι "είμαστε λιγότερο πρόχειροι και περισσότερο σκεπτόμενοι". Εξ ου και η ικανοποίησή της για το ότι ένα σημαντικό ποσοστό δηλώνει δικαιωμένο από την Επανάσταση.

Στη δική του τοποθέτηση ο Στάθης Καλύβας, καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης, κάτοχος της έδρας Gladstone στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και μέλος της Επιτροπής "Ελλάδα 2021", μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι το ευρωπαϊκό και το φιλελεύθερο στοιχείο που ξεπροβάλλουν από αυτήν την έρευνα είναι "εντυπωσιακά και απρόσμενα". Επιπλέον, οι απαντήσεις που κομίζει αυτή η έρευνα είναι θετικές δείχνουν "μια ωριμότητα της κοινής γνώμης" και είναι από τα στοιχεία που θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας κάθε φορά που μέσα στο επόμενο διάστημα -όπως είμαι σίγουρος ότι θα συμβεί- θα υπάρξει μια απόπειρα να εργαλειοποιηθεί πάλι η ιστορική μνήμη της περιόδου".

Από την πλευρά του ο διευθυντής Ερευνών του ΚΕΦίΜ, καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών στο ΕΚΠΑ και μέλος, επίσης, της Επιτροπής "Ελλάδα 2021" Αριστείδης Χατζής είπε πως βλέπει με ικανοποίηση το γεγονός ότι "οι Ελληνίδες και οι Έλληνες διακρίνουν πλέον τη φιλελεύθερη διάσταση της Επανάστασης, έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για πρόσωπα και γεγονότα, και διαμορφώνουν αργά αλλά σταθερά μια περισσότερο επεξεργασμένη εικόνα για την περίοδο". Θύμισε δε και την πρώτη επίσημη Διακήρυξη της 1/1/1822, εκεί όπου οι Έλληνες δηλώνουν ξεκάθαρα, "θέλουμε να είμαστε μέρος της Δύσης, της Ευρώπης". Δηλαδή, "βλέπουν τους Ευρωπαίους ως τα αδέλφια τους, την κοινότητα στην οποία θέλουν να ανήκουν", υπογράμμισε με έμφαση ο Αρ. Χατζής.

Ένα κεφάλαιο της έρευνας που εκ των πραγμάτων κέντρισε το ενδιαφέρον της συνέντευξης Τύπου, ήταν οι τρεις "μύθοι/ αλήθειες": κρυφό σχολειό, έναρξη της Επανάστασης, άλωση της Τριπολιτσάς. Για το πρώτο ειδικότερα, η Μ. Ευθυμίου επικαλέστηκε το γεγονός ότι λειτουργούσαν ελληνικά σχολεία καθ' όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, και μάλιστα τα καλύτερα στη Βαλκανική, όπως είπε. Τούτο δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι, ιδίως στα χωριά, δεν μορφώνονταν από τον ιερέα, με μοναδικό βιβλίο, το Ευαγγέλιο -"όχι κρυφά όμως", επέμεινε. Ενώ για την έναρξη του ιστορικού γεγονότος εστίασε στα γεγονότα της Βλαχίας στις 22 Φεβρουαρίου, όπως και σε αυτά της Πάτρας και της Καλαμάτας, λίγες ημέρες πριν από την 25η Μαρτίου. Τη σφαγή Τούρκων και Εβραίων στην Τριπολιτσά δεν την έκρυβαν ούτε οι πρωταγωνιστές, πρόσθεσε, είναι "μια μελανή σελίδα της δικής μας ιστορίας".

Το θέμα "μύθος Vs αλήθειας" προσέγγισε από τη δική του σκοπιά ο Στάθης Καλύβας: ο μύθος και η αλήθεια είναι "ένα πολύ βαρύ δίδυμο". Επιπλέον, το να χαρακτηρισθεί κάτι ως "μύθος", "πολλές φορές στη συνείδηση του κόσμου ισοδυναμεί με το να αμφισβητήσουμε κάποια βάση της ταυτότητας και των "πιστεύω” μας. Επομένως το να προσπαθούμε συστηματικά να απομυθοποιήσουμε στοιχεία που έχουν ενταχθεί στη δημόσια αντίληψη της Ιστορίας, κατά τρόπο επιθετικό κάποιες φορές, δημιουργεί μιαν αντίδραση (…) Όχι ότι η έρευνα πρέπει να περιορίζεται, αλλά ο τρόπος που παρουσιάζουμε τα καινούρια ευρήματα δεν πρέπει να έχει απαραίτητα αυτήν την επιθετικότητα, να λέει στον κόσμο "ό,τι ξέρατε μέχρι τώρα, δεν ισχύει, ξεχάστε το, θα σας πούμε κάτι διαφορετικό". Πρέπει να είναι πιο προσεκτική η παρέμβαση και με αυτόν τον τρόπο γίνεται πιο παραγωγική". Ο Στ. Καλύβας χαρακτήρισε εξάλλου "πρόοδο" το γεγονός ότι η περίπτωση της Τριπολιτσάς έχει γίνει πιο αποδεκτή.

Μια διαφορετική εξήγηση έδωσε η γενική διευθύντρια της MARC, Σοφία Τσιλιγιάννη, που παρουσίασε και την έρευνα: διερωτήθηκε συγκεκριμένα μήπως η λαϊκή κουλτούρα και η φιλμογραφία έχουν επηρεάσει τις αντιλήψεις. Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε, είναι σημαντική η συμβολή της λαϊκής κουλτούρας στην εικόνα που έχουμε για την Ελληνική Επανάσταση, "είτε αυτή η εικόνα αντικατοπτρίζει τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα είτε όχι".

Στο "δια ταύτα" της παρουσίασης, ο Αλ. Σκούρας υπογράμμισε ότι "οι συμπολίτες μας βρίσκουν φιλελεύθερα χαρακτηριστικά στην Ελληνική Επανάσταση", χαρακτηρίζοντας "άδικο προς τον αγώνα που δόθηκε τότε, τόσο στο Νεοελληνικό Διαφωτισμό όσο και μετέπειτα, στα πολιτειακά μας κείμενα να εμφανίζεται ο φιλελευθερισμός ως μία μόνιμη προσπάθεια των Δυτικών προς την Ελλάδα και τις ιδιαιτερότητές της. Θεωρούμε ότι ο φιλελευθερισμός είναι μέρος της δικής μας ταυτότητας", δήλωσε χαρακτηριστικά.

Το προσεχές διάστημα μάλιστα, όπως ανακοίνωσαν οι κ.k. Σκούρας και Χατζής, το ΚΕΦίΜ, σε συνεργασία με αθηναϊκή εφημερίδα, θα εκδώσουν τα πρώτα Συντάγματα, τα Συντάγματα αυτά που "έχουν τον αέρα της ελευθερίας μέσα τους", όπως είπε ο πρόεδρος του Κέντρου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, γραφήματα kathimerini.gr